Hoe is het hielspoorspreekuur ontstaan?
Ruben: ,,Het spreekuur is destijds opgezet om de samenwerking tussen podotherapie en fysiotherapie te verbeteren en om de patiënt betere zorg te kunnen bieden. Hielspoorklachten komen heel veel voor, dus er is veel vraag naar hielspoorbehandeling. Hielspoorklachten variëren in complexiteit. Vooral bij klachten die steeds terugkomen of die langer dan een paar maanden duren, kan het verstandig zijn om samen te kijken.’’
Runar: ,,We krijgen inmiddels ook patiënten met andere klachten. Maar ook dan is het interessant om samen te kijken.’’
Hoe verloopt de samenwerking na twee jaar?
Ruben: ,,In het begin is het aftasten. Maar nu weten we al bij bepaalde patiëntgroepen wat in grote lijnen de therapie wordt. Soms is alleen podotherapie nodig, soms fysio en soms beide. Waar we die keuze maken, die afweging, ik denk dat we daar aardig op elkaar ingespeeld zijn. Dat werkt wel prettig.’’
Runar: ,,Ik weet nu ook beter wat belangrijk is qua schoeisel. Ik mag patiënten niet adviseren, maar ik kan er wel iets over zeggen. Je weet ook beter of het nut heeft om iemand naar de podotherapeut te sturen.’’
Ruben: ,,Maar je kadert wel je eigen vakgebied af.’’
Wat is de meerwaarde voor jullie, als zorgverlener?
Runar: ,,Tijdens het spreekuur krijg je de kans om van elkaar te leren. Sommige klachten zijn recht-toe-recht-aan, bijvoorbeeld last van de hiel, veel gewandeld of de voetboog zakt door naar binnen. En soms krijg je een jong iemand met meerdere klachten. Dat maakt het wel interessanter. Je houdt jezelf up-to-date en je krijgt andere ideeën buiten je vakgebied.’’
En wat heeft de patiënt eraan?
Ruben: ,,De patiënt heeft gelijk het idee dat serieus naar de klacht wordt gekeken en er is een back-up. We zien de patiënt in het spreekuur altijd samen. Je kunt zo veel meer dingen gaan testen. Als iemand klachten krijgt door compensatie van andere klachten, is podotherapie soms onvoldoende en komt fysiotherapie kijken. Bij twijfel kun je ook even overleggen, wat vind jij? De patiënt heeft meteen twee therapeuten ter beschikking in plaats van dat hij twee afspraken moet maken. Je kunt de patiënt gelijk veel meer vragen stellen.’’
Runar: ,,Het multidisciplinair onderzoeken van een klacht leidt tot een beter behandelplan voor de patiënt.’’
Wat zou je anders willen zien?
Ruben: ,,We zouden wel meer kunnen evalueren. Het lerend effect is in het begin veel meer dan nu, omdat je goed op elkaar ingespeeld raakt. Als we evalueren, kunnen we meer leren en hebben we minder oogkleppen op.”
Runar: ,,In de zorg is vaak geen tijd en ruimte om een patiënt te bespreken. En soms wil je uitgebreider onderzoek doen, maar daar is niet altijd tijd voor. Het zou mooi zijn als er meer spreekuren komen.’’
Ruben Bisseling (29) werkt zo’n zeven jaar bij Voetencentrum Flipse. Runar van Roden (29) is nu vier jaar werkzaam bij Zegers.